Welkom

Hallo en welkom op mijn site Homegrown Wellness. Ik ben Jeroen de Vries en ik ben een gepassioneerd tuinman. 

In mijn stadse tuintje verbouw ik heerlijk fruit, mooie bloemen en kruiden. 

Op deze site deel ik met jullie nieuws uit mijn achtertuin, geef ik tuiniertips en laat ik zien wat je zoal kunt maken met de plantjes in je achtertuin. 


Ik wens je veel plezier op mijn site. 

Groet, Jeroen de Vries

Mogelijk gemaakt door Blogger.
dinsdag 7 januari 2014

Plant van de Week #2

Winterzoet / Chimonanthus Praecox

Rijk: Plantae (planten)
Klasse: Bedektzadigen
Orde: Laurales
Familie: Calycanthaceae
Geslacht: Chimonanthus


Beschrijving

De winterzoet is een schitterende struik waarvan de lieflijke bloemetjes in de winter een heerlijke, zoete geur verspreiden. De plant is ontstaan uit verschillende, bloemdragende planten uit de Calycanthaceae familie die wortels heeft in China. De plant komt echter ook vaak voor in Iran waar hij ‘Ice Flower’ wordt genoemd.

De winterzoet komt tot bloei in de winter -vandaar zijn naam- en draagt dan schattige kleine bloemetjes met zacht gele blaadjes en een donker rood hart. De bloemetjes verspreiden een heerlijke zoete geur, die zelfs op aanzienlijke afstand nog te ruiken is. Het bereik van de geur is een beetje vergelijkbaar met die van een bloeiende sering.

De plant heeft langwerpige bladen die spits uitlopen. Deze bladen zijn een beetje was-achtig van textuur, maar de bovenkant kan een beetje ‘ruw’ aanvoelen.

De winterzoet is gedurende de SONG DYNASTY gedomesticeerd in China, waar de plant het onderwerp is van vele gedichten uit de 11e eeuw. De takjes, met bloemetjes werden veelal gebruikt als haar-accessoires en in keukenkastjes, om deze lekker te laten geuren.

Mijn tip: Snoei de winterzoet na de bloei terug tot op het jonge hout –snoei dus ALLE takjes die hebben gebloeid terug– opdat u er in het volgende jaar weer van kunt genieten. Als je de plant wil verjongen moet je de overjarige takken wegknippen, maar wel zodanig dat de struik zijn mooie vorm behoudt.


Heb jij een mooie winterzoet in de tuin, en wil je hem delen met de bezoekers van HomegrownWellness? Stuur dan een foto van uw winterzoet naar jeroen@homegrownwellness.nl dan zet ik hem in een speciale tuinpracht facebook gallerij.

0 reacties:

Een reactie posten