Welkom

Hallo en welkom op mijn site Homegrown Wellness. Ik ben Jeroen de Vries en ik ben een gepassioneerd tuinman. 

In mijn stadse tuintje verbouw ik heerlijk fruit, mooie bloemen en kruiden. 

Op deze site deel ik met jullie nieuws uit mijn achtertuin, geef ik tuiniertips en laat ik zien wat je zoal kunt maken met de plantjes in je achtertuin. 


Ik wens je veel plezier op mijn site. 

Groet, Jeroen de Vries

Mogelijk gemaakt door Blogger.
zaterdag 18 januari 2014

Het Planten van een Notenboom

Gisteren vertelde ik al wat meer over de voordelen van nootjes, en vandaag vertel ik graag wat meer over hoe je zelf goed kunt zorgen voor een notenboom. Wanneer je kiest voor een walnotenboom in je tuin dan kun je deze het beste al jong aanplanten. Bij het planten van oudere bomen heb je namelijk kans op terugslag. Dat betekent dat je boom niet goed gedijd in je tuin waardoor het erg lang kan duren voordat je boom daadwerkelijk noten oplevert.

Goede grond is erg belangrijk voor iedere plant of boom. De walnoot kan op verschillende grondsoorten groeien, maar het beste doet hij het in vruchtbare, goed waterdoorlatende, diep bewortelbare grond met veel humus. De boom houdt houdt van een kalkrijke bodem dus controleer op voorhand de zuurgraad van de grond. Een zuurgraad van pH 6,5/7,5 is het best voor een walnoot.

Natuurlijk is het ook belangrijk om een notenboom op het juiste moment te snoeien. Jammer genoeg zijn de meningen over ‘het perfecte snoeien’ bij notenbomen nog uiteenlopender dan bij fruitbomen! Persoonlijk houdt ik me aan het volgende advies: jong beginnen en vaak, maar matig ingrijpen. De notenboom kan er namelijk niet goed tegen als je nog levende takken wegknipt. Mocht dit toch noodzakelijk zijn, zorg dan dat je voldoende wondafdekmiddel bij de hand hebt om de boom direct te behandelen.

Als je van plan  bent om een notenboom te snoeien, doe dit dan het liefst als de boom in volle bladstand is. (juni/september)

0 reacties:

Een reactie posten