Welkom

Hallo en welkom op mijn site Homegrown Wellness. Ik ben Jeroen de Vries en ik ben een gepassioneerd tuinman. 

In mijn stadse tuintje verbouw ik heerlijk fruit, mooie bloemen en kruiden. 

Op deze site deel ik met jullie nieuws uit mijn achtertuin, geef ik tuiniertips en laat ik zien wat je zoal kunt maken met de plantjes in je achtertuin. 


Ik wens je veel plezier op mijn site. 

Groet, Jeroen de Vries

Mogelijk gemaakt door Blogger.
woensdag 5 maart 2014

Brandnetelsoep

Ik geloof niet in onkruid. Zelfs plantjes die groeien waar ze eigenlijk niet gewenst zijn kunnen namelijk mooi, nuttig of heel erg lekker zijn. Daarom deel ik vandaag met jullie een recept met een ingrediënt wat je waarschijnlijk in je eigen brandgang kunt plukken… maar wel heel voorzichtig dan hè.

Voor brandnetelsoep heb je een aantal dingen nodig:

  • 1 ui
  • 2 el. olie
  • 500 ml. groentebouillon
  • 1 teentje knoflook
  • 200 gr. jonge brandnetels
  • scheutje room
  • peper en zout

Pas op! Als je brandnetel gaat verzamelen voor dit gerecht, gebruik dan alleen de topjes van de plant. De jongste delen dus. Deze prikken nog niet, en geloof me… je wilt niet gaan kokkerellen met de prikkende bladeren.

Laten we beginnen… Zet een pan op het vuur en verhit hierin de olie. Snij de ui en het teentje knoflook in fijne stukjes en fruit deze even in de pan totdat ze glazig zijn.

Was de brandnetels goed schoon en doe ze als ze nog nat zijn in een pan om ze te koken. Hierdoor gaan de bladeren ook slinken. Als de brandnetels zijn geslonken moet je ze meteen uit de pan halen en fijnhakken. Doe nu de brandnetels, samen met de bouillon bij de uitjes en de knoflook. Breng alles weer aan de kook en laat het 10 tot 15 minuutjes lekker pruttelen. Breng nu de soep op smaak met peper en zout, en voeg ten slotte de kookroom toe.

Wat heel erg lekker is bij een soepje zoals dit, zijn soepstengels of croutons. Eet smakelijk!

0 reacties:

Een reactie posten