Welkom

Hallo en welkom op mijn site Homegrown Wellness. Ik ben Jeroen de Vries en ik ben een gepassioneerd tuinman. 

In mijn stadse tuintje verbouw ik heerlijk fruit, mooie bloemen en kruiden. 

Op deze site deel ik met jullie nieuws uit mijn achtertuin, geef ik tuiniertips en laat ik zien wat je zoal kunt maken met de plantjes in je achtertuin. 


Ik wens je veel plezier op mijn site. 

Groet, Jeroen de Vries

Mogelijk gemaakt door Blogger.
woensdag 26 maart 2014

Bosplanten

bosDie tijd van het jaar is weer aangebroken. Het weer vrolijkt op, het zonnetje lacht ons toe en we willen er massaal weer lekker op uit. Wat is er dan verfrissender dan een heerlijke boswandeling. Zelf vind ik het ook erg fijn om zo af en toe naar de bossen te fietsen voor een verkwikkende wandeling. Gewoon even genieten van de rust, de frisse lucht en natuurlijk van de mooie natuur. Dat heeft me geïnspireerd om vandaag een artikel te wijden aan een aantal bijzondere bosplanten. Lezen jullie mee?

Trillium

Trillium is een familienaam waar ruim 50 verschillende plantensoorten onder vallen. Het is een plant die oorspronkelijk afkomstig is uit Noord-Amerika en Azië, maar een aantal variëteiten doet het ook erg goed in de Nederlandse bossen.

Hoewel de bloemen erg mooi zijn, is het niet aan te raden om deze schoonheden te plukken. Dit kan namelijk fataal zijn voor het plantje, zelfs als je de overige delen met rust laat. Daarom zijn sommige Trillium soorten ook beschermd.

Een aantal variëteiten van de Trillium die in Nederland er populair zijn zijn:


Erythronium

Erythromium is een plantenfamilie met zo’n 20/30 variëteiten. De knollen van deze plant lijken heel erg op de tanden van een hond, vandaar hun bijnaam ‘Hondstand’. De Erythronium is familie van de lelie, mijn favoriete plant, en mocht daarom uiteraard niet ontbreken op deze lijst.

Deze planten hebben vrij dunne stelen die een schitterende bloem dragen in verschillende tinten crème, geel, roze en mauve.

De knol van deze plant is trouwens eetbaar, wisten jullie dat? Je kunt ze koken en drogen, en ze zelfs tot bloem vermalen! In Japan wordt het vaak verwerkt tot iets wat nog het meest weg heeft van maizena.

Maar niet alleen de bol is eetbaar, de bladeren van de plant (dus niet de bloemblaadjes!) kun je namelijk goed koken en eten als bladgroenten.

Verschillende soorten Erythronium die je in Nederland tegen kunt komen zijn:


Epimedium

Epimedium wordt ook wel eens ‘Elfenbloem’ genoemd. Een lieflijke titel voor een lieflijk plantje. Er zijn meer dan 50 soorten planten die worden ingedeeld in de Epimedium familie.

Volgens eeuwenoude legende heeft een Chinese geitenboer lang geleden ontdekt dat zijn geiten nogal… opgewonden werden na het eten van de Epimedium plant. Juist, een heus geitenafrodisiacum deze plant!

Ook wordt de plant vaak gebruikt in voedingssupplementen.

Een aantal variëteiten van deze familie die ik heel erg mooi vind zijn:

 

Veel plezier tijdens je volgende boswandeling.

0 reacties:

Een reactie posten