Welkom

Hallo en welkom op mijn site Homegrown Wellness. Ik ben Jeroen de Vries en ik ben een gepassioneerd tuinman. 

In mijn stadse tuintje verbouw ik heerlijk fruit, mooie bloemen en kruiden. 

Op deze site deel ik met jullie nieuws uit mijn achtertuin, geef ik tuiniertips en laat ik zien wat je zoal kunt maken met de plantjes in je achtertuin. 


Ik wens je veel plezier op mijn site. 

Groet, Jeroen de Vries

Mogelijk gemaakt door Blogger.
dinsdag 1 april 2014

Plant van de Week: Sierkers

sierkersRijk: Plantae (Planten)
Stam: Embryophyta (Landplanten)
Klasse: Spermatopsida (Zaadplanten)
Clade: Bedektzadigen, ‘nieuwe’ Tweezaadlobbigen, Fabiden
Orde: Rosales
Familie: Rosaceae (Rozenfamilie)
Geslacht: Prunus


Deze planten luiden samen met de Forsythia en de Magnolia een mooie lente in. De lente is toch wel mijn favoriete seizoen van het jaar. Alle planten lopen uit en maken zich op voor het groeiseizoen. De sierkers is een schitterende boom en wat mij betreft een absolute aanrader voor in uw tuin. Ze worden meestal niet al te hoog, en zijn gemakkelijk te onderhouden.

Wanneer je ze wil gaan snoeien, omdat hij misschien te groot wordt voor uw smaak, dan kunt u dat het beste doen NA de bloeiperiode of in de zomer. Daarmee voorkomt u schimmelziektes zoals gomziekte en loodglans.

De Prunus Subhirtella Autumnalis Rosea is een van de langst bloeiende planten in de sierkers-familie. Deze boom bloeit al vanaf oktober en houdt zijn bloemen maar liefst tot en met mei! Dat betekent dat u er dus ongeveer 8 maanden van kunt genieten!

De takken van deze sierkers zijn niet zo heel erg stevig en kunnen dus tijdens een heftige storm of sneeuwbui gemakkelijk breken. Het is dus belangrijk uw plant goed voor te bereiden op zwaar weer. 

Subhirtella betekent letterlijk: van onderen behaard. Tja, niet meteen vieze gedachten krijgen we hebben het over een serieus onderwerp! Het wil alleen maar zeggen dat de onderkant van de bladeren van de plant heel licht behaard zijn.

Een prunus is niet zo kritisch als het op grond aankomt. Een normale bodem met wat organische mest is voldoende om deze boom tevreden te houden. Hij reageert wel het best op kalkhoudende grond die water goed afvoert.

Een aantal andere Sierkers varianten zijn:

  • Prunus Subhirtella Autumnalis
  • Prunus Serrulata Kanzan
  • Prunus Serrula Kiku Shidare Sakura

0 reacties:

Een reactie posten